Няколко нестандартни плаката

Като автор в плакатното изкуство и възпитаник на плакатната школа при факултета по изящни изкуства във великотърновския университет, през творческия си път, за няколко от организираните от мен мероприятия, реших да изведа плакатите им извън тривиалното плоскостно полиграфическо изображение и да ги насоча към нестандартната им същност – носител на информация, загатващ към зрителя друг вид подход…

Релефен плакат

Плаката представяше изложба на Абстрактния концептуализъм – първата изложба на този „изъм“ в Стара Загора със заглавие „ЗащоДобре,?“. Освен вица в плаката където запетайката е отишла при питанката, тук направих и два хълма или вълни от хартията на плаката, равнината му така излизаше от плоскостта и добавяше светлосянка към бялото на хартията – различна според светлината. Думите защо добре не са въпрос. Защо и добрте без запетайка са просто заглавие, съюз насочен към зрителя преминаващ пред излобената зала.

Роботски плакат

За първата ми самостоятелна изложба (с творби на робот, направен от мен) – „Генеративни рисунки“ плаката представляваше една от рисунките на робота (оригинал), като аз дописах буквите

(не съм запазил или не съм снимал плаката)

Човекът плакат

На друга изложба пък, доброволно бях плакат. Как се случи така – по време на откриването на изложбата – традиционната колективна изложба „Рисунка и малка пластика“ на старозагорски творци, аз със статив представях рисуващия рисунка художник, пред изложбената зала и в случай че някой ме питаше давах разяснения. Както и представях пърформанса в залата – колеги от вернисажа, също рисуваха вътре в пространството на галерията на стативи. Хора, художнници и не само можеха да гледат как работи палата, дори да му задаваат въпроси или да споделят с него мъдрости.

Плакат слънчев часовник

В този случай плаката освен чисто декоративно-информационата си същност представлява и приложно изделие – слънчев часовник, съответстващ на мястото където се случва изложбата – т.е. начертан да показва правилно часа и височината на „зависването“ на слънцето за 42° N – ширината на Стара Загора. На плаката има начертани два триъгълни елемента – двете страни на т.нар. гномон, които се изрязват и се залепят на отсечката принтирана на плаката, насочен с гномона на юг – плаката се превръща в слънчев часовник. Посетителите на изложбата получиха за сувенир – картичка копие на оригиналния плакат.

Kонцептуален плакат

Плаката представлява кокаления тетраедър, тетраедърът е платонично тяло но аз предпочетох да изпoлзвам вокалния гаг, като неплавилен кокален тетраедър. 

В самата си структура костта е изградена от пореста тъкан, които я олекотяват, а отделянето на парчето, ги открива и прави пространството да преминава безгранично през него. Както и кукления театър прави изкуство с кукли.

Вашият коментар